fredag 4 mars 2016

Jävligt ekologisk dyrmiddag med lax och paprikasås

För en gångs skull har jag flis på kontot, så det blev ekologiskt för hela slanten. Slanten. Ha. Ha. Ha. Du kan käka couscous istället för potatis, det är nästan ännu godare, men jag tänkte att potatis är kanske nyttigare eller nåt.

Ingredienser:
400-600 g färsk laxfilé eller en sån där fyrpacke frysta, se bara till att allt är tinat ordentligt
1 halv citron
1-2 kvistar färsk basilika
Vitpeppar
Salt
1 kg potatis? Eller så det får plats i en tvåliterskastrull...
Solrosolja eller nån annan vegetabilisk olja godkänd för förtäring
2 röda paprikor
2 små gula lökar
1 halv buljongtärning
1,5 dl vatten
2 dl creme fraiche
1-2 krm cayennepeppar
Max en halv tsk salt
1 broccolistånd
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Leta upp ett gäng potatisar som är någorlunda lika i storleken så du slipper få en del halvkokta och en del sönderkokta. Jag satte ribban direkt genom att fumla ner en potatisjävel på golvet.
Skölj potatisen, lägg i kastrull, fyll på vatten så det täcker, strö över nån tsk salt, lägg på lock, ställ på spisen, koka upp. Frågor på det?
UNDER TIDEN sköljer du citronen ordentligt och skivar den tunt. Lägg laxen med den SUPERÄCKLIGA skinnsidan neråt i en ugnsform. Strö på lite salt och vitpeppar, varva citronskivor och sköljda basilikablad. Färsk laxfilé är alltid megatjock på ena sidan och mjäktunn på andra, så jag var lite klurig och skar loss den tunnare biten, genom det SUPERÄCKLIGA skinnet, och la den biten på den andra för att få hela skiten jämnt stekt.
Förhoppningsvis har potatisen kokat upp nu. I så fall vrider du ner plattan till medel och ställer en timer på 10 minuter. Ställ INTE in fisken än för då jävlar...! Skala löken, skölj paprikan, dela, och... ALLTSÅ VAFAN JÄVLA SKITEKOGRÖNSAKER Å VARA MÖGLIGA JÄMNT FY FAAN!!!
Skär bort mögelhelvetet och använd resten ändå, du lär knappast dö. Om du gör det, skyll inte på mig, jag har inte lämnat några garantier eller hur? I den andra paprikan fick jag ett paprikafoster som kompensation. Tack.
Hacka lök och paprika. Inte så jävla noga med storleken. (Här kan jag ju också nämna att det här egentligen är dubbel sats sås - det går bra att halvera.)
Nu har förhoppningsvis de tio minutrarna gått, och då är det dags att slänga in laxen i ugnen, nånstans på mitten kanske (jag körde på varmluft och behöver inte bry mig om sånt tjafs som nivå), och ställa timern på 20 minuter.
Hetta upp olja i en kastrull. Jag hade en 1,5 literskastrull. Det var nog i minsta laget, märkte jag när jag skulle hälla i grönsakerna.
Fräs lök och paprika tills löken börjar bli genomskinlig. Häll på vatten och smula i buljongtärning. Jag var som vanligt tvungen att ha i buljongtärningen redan på frässtadiet eftersom den är så jävulusiskt osmulig. Koka upp, lägg på lock och sänk värmen till medel. Koka i 10 minuter.
Nu när allt står och kokar kan du koka upp vatten i vattenkokare och skölja samt skära brocoolin i buketter. Eller ja. Skära loss buketterna från broccolin. Och skär buketterna i lagom storlekar om de är för stora.
Lägg broccolin i en kastrull och häll på det nykokta vattnet. Lägg på lock och låt det stå.
Nu har det förhoppningsvis gått tio minuter igen, och då tar du paprika-och-löktramset och häller i en mixer. Du kan använda mixerstav och lämpligt tillbehör också, men kör för fan och hans moster inte mixerstaven direkt i kastrullen för då blir det sås i hela jävla köket och du får brännskador på armarna.
Kör till en slät massa. Jag försökte med pulsläget först. Det gick så där.
Häll tillbaka i kastrullen, klatta i creme fraiche, krydda med cayennepeppar och salt. Ta det jävligt piano från början - för mycket salt totaldödar sötman från grönsakerna. Been there, done that (men inte fan fick jag en t-shirt för det). Smaka av och ta mer om det behövs.
Rör ihop och koka upp en gång.
Har du nu förbannad svintur så piper timern, potatisen är genomkokt, broccolin varm men fortfarande krispig och laxen genomstekt men saftig. Jag hade förbannad svintur den här gången. I'm so pro.
Smakfaktor: 4 - Smaskens.
Hatfaktor: 3 - Jag har gjort det här så många gånger nu, börjar få in vanan. Fast jag var på rätt dåligt humör och den där jävla mögelpaprikan gjorde inte saken bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar